Digitalizace procesů v oblasti lidských zdrojů postupuje v Česku rozdílným tempem. Zatímco elektronické zpracování výplatních pásek nebo docházky zaměstnanců už některé firmy standardně využívají, zavádění elektronických stravenek je teprve na začátku. Vyplývá to z údajů společnosti TMF Group v České republice, která poskytuje firmám služby v oblasti účetnictví, zpracování mezd, HR a další administrativní služby.
Jak jsou elektronické stravenky nákladné a jak moc o tuto horkou novinku firmy stojí? Pro firmy jsou náklady na zpracování u papírových i elektronických stravenek prakticky stejné. Rozhodující je tak zájem zaměstnanců. Pro ně je hlavní výhodou oproti papírové verzi to, že se jim při platbě strhne přesná částka. Omezením je naopak menší počet míst, kde lze digitálními stravenkami platit.
„Masivní rozšíření e-stravenek je závislé především na dalším rozvoji finanční infrastruktury v České republice – rozšíření platebních terminálů. Momentální oblíbenost e-stravenek u zaměstnanců se tedy hodně odvíjí i od toho, kde jejich firma sídlí. V Praze je zájem firem mnohem větší než na menších městech. Rozhoduje i to, do jaké míry je firma nakloněna inovacím,“ říká Bohuslava Mašková z TMF Group Czech Republic.
Papír a digitál fungují paralelně
Už několik let české firmy používají jak papírové, tak elektronické verze výplatních pásek. Zavedení této novinky a její rozšíření bylo poměrně rychlé. Zákon předepisuje, že zaměstnavatel musí výplatní pásku předat zaměstnanci v písemné formě, nicméně dále to neupřesňuje.
Zhruba 70 % výplatních pásek, které měsíčně TMF Group v České republice zpracuje, odchází právě elektronicky. „Meziroční zvýšení zájmu firem se pohybuje v řádu desítek procent, v této oblasti je tedy digitalizace jasný trend,“ říká Bohuslava Mašková.
Převážná část klientů české kanceláře TMF Group jsou zahraniční subjekty. TMF Group se často setkává s požadavkem na protective share server, kam je možné uložit výplatní pásku, kterou si zaměstnanci mohou vyzvednout pomocí bezpečného hesla. Hlavní výhoda pro zaměstnavatele je snadná a rychlá distribuce výplatních pásek, a s tím spojené ušetření finančních nákladů. Na druhou stranu klade vysoké nároky na zabezpečení, jedná se totiž o velké množství citlivých dat na jednom místě.
Co se bude digitalizovat příště?
Podle zkušeností TMF Group elektronický docházkový systém ušetří čas potřebný na zpracování HR agendy zejména zavedeným firmám, a tím dochází ke snížení jejich nákladů. „Dlouhodobý trend digitalizace je zde jednoznačný. Nicméně je třeba počítat s tím, že zavádění nových elektronických systémů je časově náročně. Mzdová agenda tak pro firmy zůstává nadále poměrně nákladnou položkou, kterou se často vyplatí řešit pomocí externích dodavatelů,“ uzavírá Bohuslava Mašková.
TMF Group Czech Republic, součást TMF Group, nabízí místním i mezinárodním společnostem široké spektrum služeb ve sféře účetnictví, HR, mzdové agendy a další administrativní služby. Na českém trhu působí od roku 1997 a disponuje týmem více než 60 expertů na uvedené oblasti. Díky širokému týmu profesionálů dokáže zajistit podporu jak start-upům, tak velkým nadnárodním korporacím, které se tak mohou soustředit na své obchodní cíle a nemusí mít obavu z toho, že jejich podnikání nebude v souladu s místními a mezinárodními pravidly. TMF Group pomáhá firmám při expanzi na další trhy a díky pobočkám ve více než 80 zemích dokáže zajistit hladký průběh expanze téměř kdekoli na světě. TMF Group je globální expert, který rozumí místním podmínkám.