Třetina notebooků potřebuje servis do tří let
Někteří majitelé notebooků mají své stroje řadu let a nemohou si na své pracovní nástroje stěžovat. Jiní naopak komunikují se servisem velmi často. Na téma poruchovosti jednotlivých značek bylo vypracováno množství studií a výsledky byly mnohdy velmi překvapivé.
Na téma poruchovosti se vedou živé debaty na internetových fórech. Zastánci jednotlivých značek se hádají a nedají dopustit na tu „svou“. Statistiky však hovoří jasně. Třetina notebooků nějakým způsobem selže již do 3 let od doby výroby. Jen málokdo by řekl, že nejméně práce má servis notebooků značky Asus. Do reklamace se totiž do 2 let dostane pouze 10 % notebooků, do tří let pak 15,6 %. V těsném závěsu následuje Toshiba s velmi podobnými výsledky.
Paradoxní je, že Asus a Toshiba neokupují špičku tabulky prodejů. Asus je momentálně na čtvrté pozici, Toshiba dokonce na sedmé s 6,6% podílem na trhu.
Za značkami Asus a Toshiba se umístily notebooky SONY, Apple a Dell. Všechny vykazují míru reklamace pod 20 %. Nejvíce práce má servis Acer, Lenovo, Gateway a HP – tyto značky jsou obecně méně spolehlivé.
Co se týče „výherce“, tedy značky HP, do reklamace putuje 16 % notebooků mladších dvou let. Jen o rok starší stroje se kazí v ještě větší míře. Do tří let selže téměř 26 % notebooků. Údaj by možná nebyl tak alarmující, kdyby značka neměla více než 20% podíl na trhu.
Další zajímavé informace vyplynuly ze srovnání přenosných počítačů různých cenových relací. Nejméně spolehlivé jsou levnější výrobky. Během prvního roku používání selže více než 6 % netbooků, které jsou v posledních letech na ústupu na úkor tabletů a chytrých telefonů. V kategorii běžných notebooků jsou reklamace poměrně vyrovnané. Servis počítačů běžné ceny se týká 20 % výrobků a u premium modelů cca 18 %.
A jaké komponenty selhávají nejčastěji? Pevné disky, displeje a další nadměrně namáhané části.