Klimatizaci by v autě chtěl mít prakticky každý a opravdu, po našich silnicích už jezdí mnoho takto vybavených vozidel. Ale ne všichni uživatelé automobilových klimatizací vědí, že toto zařízení vyžaduje pravidelnou údržbu. A ještě méně osob ví, že na trhu existují prostředky, které je možné využít i v domácích podmínkách a zajistit tak, aby klimatizace zůstala co nejdéle čistá.
Odborníci firmy Valeo doporučují zkontrolovat klimatizaci alespoň jednou ročně a zaměřit se hlavně na množství chladicí substance, výměnu kabinového filtru a důkladnou dezinfekci zařízení. Dále je pak vhodné jednou za dva roky vyměnit i filtr vysoušeče.
Tyto úkony vyžadují profesionální vybavení, kterým disponují pouze profesionální autoservisy. Aby měl však člověk jistotu, že je klimatizace čistá, je vhodné ji jednou za 2-3 měsíce vydezinfikovat i v domácích podmínkách.
Proč tak hrozně smrdí?
Při zapnutí se na povrchu výparníku kondenzuje voda, která je odváděna ven z vozidla, což poznáte i podle vlhkých skvrn pod autem. Velká vlhkost v kombinaci s nedostatkem světla a tepla vytváří ideální podmínky pro výskyt různých bakterií a plísní. Na výparníku se také usazují pevné částečky nečistot a v této vrstvě špíny se mikroorganismy rychle množí. Proto je velmi důležité kabinový filtr pravidelně vyměňovat. Je potřeba užívat kvalitní filtry s dobrou konstrukcí a životností. Kvalitní a správně namontovaný filtr minimalizuje znečištění výparníku a zároveň chrání cestující v autě před bakteriemi a plísněmi. Jak ukazují zkušenosti z autoservisů, mnoho filtrů je namontovaných špatně, takže nedoléhají a neplní tak svoji funkci. Navíc nekvalitní filtry nejsou dobře konstrukčně řešené a nemusí dobře sedět.
Kvalitní filtr se dá lehce nasadit a důkladně zastiňuje větrací otvor vozidla. Proto jsou ideální volbou filtry firmy Valeo ze série ClimFilter Comfort, ClimFilter Protect a nejnovější antialergenní ClimFilter Supreme.
Vyčisti si sám
Při výměně filtru je dobré dezinfikovat celou klimatizaci. Výborně pro tento účel poslouží přípravky Valeo Clim Pur (ref. č. 698894) a Clim Spray (ref. č. 698899). Při použití přípravku Clim Pur pustíme vnitřní cirkulaci vzduchu, otevřeme všechny větráky v kabině a nastavíme výkon ventilátoru na maximum. Poté namíříme hubici přípravku na místo po odmontovaném filtru a vystříkáme jej. Opakujeme několikrát při stále zapnutém ventilátoru. Proud vzduchu rozprostře přípravek po povrchu výparníku a po vývodech vzduchu. Použití přípravku Clim Spray je ještě jednodušší. Stačí stisknout jeho ventil a nainstalovat ho v místě v nohách spolucestujícího. I v tomto případě je potřeba otevřít větráky a zapnout ventilátor. Rozdíl je v tom, že nezapínáme vnitřní cirkulaci vzduchu. Aktivní přípravek během čtvrt hodiny opakovaně uvolňujeme a během této doby je několikrát přefiltrován výparníkem a větracími kanály, což dodatečně umocňuje jeho působení. U obou prostředků navíc zůstane v autě krásně svěží a čistý vzduch. Přípravky Valeo Clim Pur i Clim Spray spolehlivě zničí mikroorganismy usazené na výparníku a vevnitř ventilace vozidla. Na trhu najdete více podobných produktů, ale některé z nich pouze přebijí zápach silnými vůněmi, ale rozvoj bakterií a plísní efektivně neodstraní. Lépe problémům předcházet než je řešit. Pravidelně udržovaná a dezinfikovaná klimatizace by neměla nijak zapáchat. Pokud se zápach objeví, může to svědčit o hrubém zanedbání údržby klimatizace. Pro efektivní odstranění zápachu tak mohou být nutné radikálnější prostředky, včetně demontáže a důkladného vyčištění výparníku. Vzhledem k tomu, že je povrch výparníku zvrásněný, může být při silném znečištění velmi problematické nečistoty opravdu odstranit. Této nepříjemnosti se můžeme vyhnout, pokud budeme pamatovat na pravidelnou výměnu kabinového filtru a dezinfekci klimatizace osvědčenými přípravky. Je také dobré myslet na to, že péče o čistotu klimatizace není jen otázkou pohodlí, ale i bezpečnosti. Mikroogranismy a plísně v klimatizaci mohou mít za následek horší pocit z jízdy, což se může projevovat ztrátou koncentrace a v krajním případě může dojít k záchvatu kýchání, kdy řidič přestává auto na několik vteřin kontrolovat, což je velmi nebezpečné.