Ještě než se pustíte do hledání nejlepší realitky pod sluncem, položte si otázku, jestli ji vůbec potřebujete. Nemovitost totiž můžete prodat i bez asistence. Samozřejmě za předpokladu, že jste zběhlí v inzerování a nejsou vám cizí ani právní aspekty transakce, která může být vaším životním obchodem. Pokud vám jde o čas, peníze a efektivní řešení potenciálních problémů, raději se spolehněte na zkušené profesionály. Ale jak poznáte, že jste natrefili na ty správné a ne na někoho, kdo se za odborníka jen vydává?
Známá značka nic neznamená
Pokud jste se někde doslechli, že je vždy lepší spolupracovat s realitní kanceláří, která funguje pod známou značkou,nespoléhejte na to. Ta totiž nemusí být zárukou kvality – spousta firem využívá logo nadnárodní společnosti v rámci franšízy, ovšem v praxi to nevypovídá o úrovni jejich servisu. Spolehlivou realitní kancelář poznáte pouze na základě důsledné detektivní práce. Na co se tedy zaměřit?
Počet prodaných nemovitostí
Na realitní kancelář se chcete obrátit proto, abyste svůj byt či dům prodali co nejrychleji. Přes firmu, která se chlubí velkým počtem prodaných nemovitostí, vám to půjde mnohem lépe než u někoho bez praxe a kontaktů.
Přítomnost specialistů v týmu
Realitní kancelář, ve které pracují jen makléři, z principu nemůže pracovat tak efektivně jako firma, jejíž jádro tvoří několik specialistů – například grafik, fotograf, interiérový designér či právník. Bez nich realitka není schopna zajistit plnohodnotný servis – zeptejte se proto majitele, jestli se odborníky alespoň spolupracuje externě.
Kvalitní právní servis
Prodej nemovitosti nemá nic společného s prodejen staršího telefonu na Bazoši. Jedná se o transakci ve stovkách tisíc až milionech korun, proto je velmi nevhodné používat smluvní vzory (šablony). Solidní realitka si je vážnosti situace vědoma a využívá služeb právní kanceláře, případně rovnou disponuje vlastním právním týmem.
Skutečné sídlo
V dnešní době je sice naprosto běžné, že má firma v obchodním rejstříku tzv. virtuální sídlo, ovšem pro realitní kancelář je takové řešení krajně nevhodné. Firma by měla disponovat stabilním zázemím, kde se lze s makléři setkat osobně.
Ekonomické zdraví
Díky obchodnímu rejstříku a dokumentech v nich zveřejněných si můžete firmu „proklepnout“ ještě před tím, než se s ní domluvíte na spolupráci. Snadno zjistíte, jestli se jí skutečně daří tak, jak vám s úsměvem na rtech oznámil makléř – a zda náhodou není v insolvenci.
Recenze a reference
Internet je mocný nástroj, stačí umět hledat. Poohlédněte se po diskuzích, jestli jméno vyhlédnuté realitky nerezonuje ve špatných souvislostech. A určitě nezapomeňte na sociální sítě – na Facebooku se pravděpodobně dozvíte o zkušenostech klientů, kteří s danou firmou spolupracovali.
Chcete se dozvědět více? Spoustu praktických tipů, jak vybrat realitní kancelář, najdete na blogu renomované pražské realitky MAXIMA REALITY.