Kdy při autonehodě není třeba volat policii?

Autonehoda může překvapit každého z nás. Můžeme ji způsobit nebo být poškozenou osobou, jednoduše neznáme dne ani minuty. Ať už jsme ale na jedné nebo druhé straně, jsme účastníkem a je třeba podniknout určité kroky. 

Při dopravní nehodě, kdy došlo k poškození vozidla, byť minimálnímu, mají účastníci nehody dvě možnosti. Buď mohou jen sepsat úřední záznam o nehodě nebo zavolat policii. Tento přístup se změnil rokem 2009, kdy bylo v rámci novely zákona č. 361/2000 sb., o provozu na pozemních komunikacích nadefinováno, kdy není nezbytně nutné volat policii k dopravní nehodě. Do té doby se policie volala vždy, a to i při sebemenších „ťukancích“. To výrazně urychlilo řešení nehod a jejich odklizení z komunikací, pojišťovny si nyní vystačí s podklady, které jim dodá pojištěná osoba. Má to však svá pravidla.

Policii není potřeba volat v případě, kdy při nehodě nebyl zraněn žádný člověk a výše škody nepřesáhla 100 000 korun. Tuto částku je ovšem, zejména v dnešní době, občas velmi těžké určit, a pokud si účastníci nehody nejsou jisti, policii by zavolat měli. To samé platí i v případě, že je sice výše škody nízká, řidiči se ovšem nedokáží shodnout na tom, kdo nehodu zavinil. Toto určení je totiž stěžejní právě pro pojišťovny a pro plnění povinného ručení. Pokud tedy na místě nehody dochází k problémům ohledně zavinění nehody, je třeba přivolat policii, která celou věc prošetří. 

Pozor také, při nehodě, ke které není třeba přivolávat policii, by zároveň nemělo dojít k poškození majetku třetí osoby. Řeč je hlavně dopravních značkách, svodidlech, patnících či o lampách. Pokud k takovému poškození dojde, policie musí být u šetření přítomna.

Pokud k nehodě dojde na frekventované silnici, kde je třeba zajistit provoz a bezpečí účastníků nehody, policii by řidiči taktéž měli zavolat. Pomohou tím urychlit provoz ostatních aut a policejní majáky upozorní přijíždějící řidiče, že je třeba na aktuálním místě zvýšit pozornost. 

Nenastane-li však žádná z výše zmíněných situací, stačí, když řidiči pro pojišťovnu vyplní záznam o nehodě. „Ideální je vyplnit celoevropsky uznávaný formulář. Ten řidiči dostávají od pojišťoven v rámci sjednání povinného ručení a měli by ho mít vždy v autě. Pokud ho nemají, doporučuji volat na asistenční linku pojišťovny, u které je poškozený pojištěn. Specialista na telefonu mu poradí, jaké náležitosti bude pojišťovna potřebovat a bez čeho z místa nehody určitě nemá odjíždět,“ říká Aleš Rothbarth, expert z internetového srovnávače pojištění Klik.cz.

A jak formulář vyplnit? Nejedná se o nic složitého, formulář má tři části. Společnou pro viníka i poškozeného, modrou pro viníka a žlutou pro poškozeného. Formulář musí obsahovat datum a místo nehody, a to co nejpřesnější popis místa jako takového, nestačí jen adresa. Dále je třeba vyznačit, že nebyl nikdo zraněn a nebylo poškozeno nic jiného než vozidla účastníků nehody (to platí, když k nehodě nevoláte policii). Nezapomeňte také uvést jména, adresy a kontakty případných svědků nehody, osobní údaje účastníků nehody a údaje o všech vozidlech. Na formuláři také musí být zaznamenána pojišťovna viníka, která bude vyplácet škodu. 

„Pro pojišťovnu je rozhodující vyznačení bodů střetu a stručný popis viditelných poškození. Celá nehoda by také měla být schematicky vykreslena, aby bylo jasné, kdo nehodu zavinil. Zároveň velmi doporučuji vozidla, jejich poškození a místo nehody vyfotit a do formuláře napsat, že existuje fotodokumentace. Formulář musí také doprovázet podpisy poškozeného i viníka, bez nich je formulář neplatný,“ uzavírá Aleš Rothbarth za Klik.cz.

Napsat komentář