Přebytek státního rozpočtu stoupl na 40 mld. Kč
K 30.6.2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 655,4 mld. Kč, celkové výdaje 614,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 40,6 mld. Kč (v červnu 2015 vykázán přebytek 22,6 mld. Kč).
Významný je především vzestup celostátních daňových příjmů o 9,2 % dokumentující efektivnější výběr daní i pokračující ekonomický růst, který se promítá i do růstu mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře. Vykázaný přebytek rozpočtu tak představuje, stejně jako na konci dubna a května, nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu od roku 1993.
Ukazatel | 2015 | 2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-červen |
% plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden-červen |
% plnění | Index 2016/2015 | rozdíl 2016 – 2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = 5 / 4 | 7 = 5 / 1 | 8 = 5 – 1 | |
PŘÍJMY CELKEM | 640,80 | 56,1 | 1 180,86 | 1 181,39 | 655,43 | 55,5 | 102,3 | 14,63 |
VÝDAJE CELKEM | 618,15 | 49,7 | 1 250,86 | 1 251,39 | 614,78 | 49,1 | 99,5 | -3,37 |
SALDO | 22,65 | -22,6 | -70,00 | -70,00 | 40,65 | . | . | 18,00 |
Příjmy státního rozpočtu
Meziroční růst celkových příjmů o 14,6 mld. Kč, tj. o 2,3 %, ovlivnily daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst o 35,9 mld. Kč, tj. o 7,5 %. Srovnání negativně ovlivňují zejména prostředky přijaté z EU, které meziročně klesly o 18,6 mld. Kč.
Inkaso DPH ve výši 110,8 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 4,6 mld. Kč, tj. o 4,4 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 8,9 mld. Kč, tj. o 6,0 %. Na celkovém meziročním nárůstu inkasa DPH se podílely zejména tyto faktory: vyšší efektivita výběru daně (v důsledku zavedení kontrolního hlášení a rozšíření mechanismu přenesené daňové povinnosti) a rostoucí spotřeba domácností a vlády. Vyšší efektivita výběru daně přispěla k nárůstu inkasa zhruba jednou polovinou a druhá polovina růstu inkasa byla generována růstem spotřeby.
Inkaso DPH pro státní rozpočet je negativně ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR je 3,7 mld. Kč).
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 71,9 mld. Kč, což je o 5,3 mld. Kč více než ve stejném období roku 2015. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 26,7 mld. Kč, což je meziročně o 3,4 mld. Kč více. Důvodem růstu inkasa je zvýšení sazeb daně od ledna 2016. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů dosáhlo 36,9 mld. Kč při meziročním růstu o 1,7 mld. Kč. Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 3,8 mld. Kč, tj. o 9,1 %, zatím dosáhlo 45,7 mld. Kč. Vývoj je v letošním roce zásadně ovlivněn navýšením mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře, které je odrazem růstu ziskovosti podniků, tj. podílu hrubého provozního přebytku k hrubé přidané hodnotě, která roste již od 1. čtvrtletí 2015. Nezanedbatelný vliv má také navýšení platů zaměstnanců ve veřejném sektoru a velmi nízká míra nezaměstnanosti. Nové rozpočtové určení daně platné od 1. ledna 2016 předpokládá snížení podílu státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což snižuje růst celkového inkasa.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání již na rozdíl od června minulého roku dosáhlo kladné hodnoty. Na úrovni státního rozpočtu dosáhlo inkaso této daně meziročního růstu o 3,7 mld. Kč. Pozitivní vývoj inkasa této daně je jednak odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015-2016, ale také nižší srovnávací základnou srovnatelného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).
U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou dosáhlo inkaso státního rozpočtu za prvních šest měsíců tohoto roku 5,2 mld. Kč.
Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za prvních šest měsíců roku 60,8 mld. Kč, tj. 60,0 % rozpočtu. To představovalo meziroční růst o 5,8 mld. Kč, tj. o 10,6 %. Dosavadní vývoj tak odráží pokračující dynamiku ekonomiky a efektivnější výběr daně, kdy Finanční správa provedla řadu kontrolních akcí se zaměřením na převodní ceny. V červnu se již tradičně projevila nejen úhrada čtvrtletních a pololetních záloh na dani (splatnost 15.6.), ale také úhrada daně za rok 2015 u poplatníků, kteří mají povinný audit nebo jim daňové přiznání zpracovává a předkládá daňový poradce (splatnost 1.7.). Inkaso této daně v samotném červnu 2016 činilo 34,7 mld. Kč, což je o 2,4 mld. Kč více než v červnu 2015 (část inkasa daně se stejně jako v roce 2015 zřejmě projeví i v inkasu prvních červencových dnů). Pro rok 2016 se počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (celoroční dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. Kč). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.
U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhlo 6,1 mld. Kč, se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se v letošním roce projevily pouze další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,2 mld. Kč (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství již 4,5 mld. Kč). Inkaso daně z nabytí nemovitých věcí vykázalo meziroční růst o 21,1 %, což souvisí s ekonomickým oživením a nízkými úrokovými sazbami, které mají dopad i na realitní trh.
Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 5,7 % dosáhly 210,8 mld. Kč, počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vycházel z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.
Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 138,5 mld. Kč (meziroční pokles o 21,2 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 115,5 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2015 nižší o 18,6 mld. Kč, tj. o 13,9 %. V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 614,8 mld. Kč čerpané ke konci června 2016 byly o 3,4 mld. Kč, tj. o 0,5 %, pod úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,5 %. Vykázaná skutečnost obsahuje i čerpání tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let ve výši 47,0 mld. Kč (na konci června 2015 to bylo 46,4 mld. Kč), které z velké části souvisí s financováním společných programů EU a ČR. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 14,9 mld. Kč.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).
K 30.6.2016 bylo na sociálních dávkách vyplaceno 256,1 mld. Kč, což je o 10,1 mld. Kč více než na konci června 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 9,0 mld. Kč, tj. o 4,8 %. V nárůstu se výrazně projevil únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 78,5 mld. Kč, což je o 2,8 mld. Kč více než v červnu 2015. Na jejich výši a vysokém plnění se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 59,2 mld. Kč. Šlo o čtyři zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v červnu 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o dvě čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 2,2 mld. Kč (v červnu 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 31,3 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 0,6 mld. Kč. Předpokládaný rozpočtový růst těchto výdajů proti skutečnosti roku 2015 o 3,5 % vycházel ze zvýšení plateb z 845 Kč na 870 Kč za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.
Kapitálové výdaje zatím dosáhly 39,1 mld. Kč a byly tak o 14,9 mld. Kč nižší než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 25,6 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR (z toho 21,2 mld. Kč se týkalo programového období 2007-2013 a z velké části bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat a stav na konci pololetí to i potvrzuje, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 může být nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 a také proto, že pro nové programové období 2014-2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci června 2016 přebytkem ve výši 40,6 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 18,0 mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně na příjmové straně rozpočtu především růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 35,9 mld. Kč, tj. o 7,5 %.
Hospodaření rozpočtu v samotném červnu skončilo přebytkem 18,3 mld. Kč (v červnu 2015 to bylo 44,8 mld. Kč), když příjmy činily 122,6 mld. Kč (v červnu 2015 to bylo 158,0 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 104,3 mld. Kč (v červnu 2015 to bylo 113,2 mld. Kč). Na meziročně nižších příjmech v samotném červnu o 35,4 mld. Kč se negativně projevily zejména nižší EU příjmy o 40,2 mld. Kč. Naopak červnové daňové příjmy včetně pojistného vzrostly o 4,6 mld. Kč. Nižší červnové výdaje o 8,9 mld. Kč ovlivnily zejména nižší kapitálové výdaje o 9,2 mld. Kč.
leden-červen | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Saldo SR | -29 653 | -915 | -53 399 | -49 702 | 3 763 | 7 642 | 1 275 | -5 652 | -68 259 | -75 662 | -62 856 | -71 722 | -31 518 | 1 453 | 22 646 | 40 645 |
leden | leden-únor | leden-březen | leden-duben | leden-květen | leden-červen | leden-červenec | leden-srpen | leden-září | leden-říjen | leden-listopad | leden-prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mld. Kč | ||||||||||||
2015 | 28,58 | 22,62 | 19,9 | -0,38 | -22,13 | 22,65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2016 | 45,87 | 27,69 | 43,6 | 30,52 | 22,39 | 40,65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Podrobnější výsledky hospodaření státního rozpočtu jsou patrny z tabulkové přílohy.
Dokumenty ke stažení
Tabulková příloha:
2015 | 2016 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-červen |
% plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden-červen |
% plnění | Index 2016/2015 | Rozdíl 2016-2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = 5 / 4 | 7 = 5 / 1 | 8 = 5 -1 | |
Příjmy celkem | 640,80 | 56,1 | 1 180,86 | 1 181,39 | 655,43 | 55,5 | 102,3 | 14,63 |
v tom: | ||||||||
Daňové příjmy celkem | 481,06 | 49,3 | 1 041,71 | 1 041,71 | 516,93 | 49,6 | 107,5 | 35,86 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 281,66 | 49,0 | 619,73 | 619,73 | 306,17 | 49,4 | 108,7 | 24,51 |
v tom: | ||||||||
DPH | 106,20 | 46,3 | 247,70 | 247,70 | 110,84 | 44,7 | 104,4 | 4,64 |
Spotřební daně (vč. tzv. energetických daní) – z toho: | 66,65 | 49,2 | 142,00 | 142,00 | 71,94 | 50,7 | 107,9 | 5,29 |
– Spotřební daň z minerálních olejů | 35,19 | 48,9 | 73,90 | 73,90 | 36,87 | 49,9 | 104,8 | 1,68 |
– Spotřební daň z tabákových výrobků | 23,34 | 49,7 | 51,70 | 51,70 | 26,74 | 51,7 | 114,6 | 3,40 |
– Odvod z elektřiny ze slunečního záření | 0,68 | 34,0 | 1,90 | 1,90 | 0,68 | 35,8 | 100,0 | 0,00 |
Daně z příjmů PO | 55,00 | 61,8 | 101,40 | 101,40 | 60,81 | 60,0 | 110,6 | 5,81 |
Daně z příjmů FO – v tom: | 43,92 | 41,9 | 108,60 | 108,60 | 51,57 | 47,5 | 117,4 | 7,65 |
– z kapitálových výnosů | 5,12 | 56,3 | 11,00 | 11,00 | 5,20 | 47,3 | 101,5 | 0,08 |
– ze závislé činnosti | 41,88 | 45,3 | 95,90 | 95,90 | 45,68 | 47,6 | 109,1 | 3,80 |
– z přiznání | -3,08 | -93,3 | 1,70 | 1,70 | 0,70 | 41,0 | -22,7 | 3,78 |
Správní poplatky | 0,78 | 59,8 | 1,41 | 1,41 | 0,74 | 52,4 | 94,9 | -0,04 |
Majetkové daně – v tom: | 5,23 | 55,0 | 10,30 | 10,30 | 6,07 | 58,9 | 116,1 | 0,84 |
– Daň dědická | 0,02 | x | 0,00 | 0,00 | 0,01 | x | 33,4 | -0,01 |
– Daň darovací | 0,01 | x | 0,00 | 0,00 | -0,23 | x | x | -0,24 |
– Daň z nabytí nemovitých věcí (vč. daně z převodu nem.) | 5,20 | 54,7 | 10,30 | 10,30 | 6,29 | 61,1 | 121,1 | 1,10 |
Poplatky za uložení odpadů | 0,80 | 53,1 | 1,55 | 1,55 | 0,73 | 47,2 | 92,0 | -0,06 |
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu | 0,10 | 51,0 | 0,10 | 0,10 | 0,13 | 127,5 | 124,9 | 0,03 |
Odvody z loterií *) | 1,29 | 75,6 | 4,20 | 4,20 | 1,87 | 44,5 | 145,3 | 0,58 |
Ostatní daňové příjmy ***) | 1,70 | 71,6 | 2,46 | 2,46 | 1,47 | 59,7 | 86,4 | -0,23 |
Pojistné na SZ – z toho: | 199,40 | 49,8 | 421,99 | 421,99 | 210,75 | 49,9 | 105,7 | 11,35 |
– na důchody | 178,05 | 50,0 | 375,31 | 375,31 | 187,39 | 49,9 | 105,2 | 9,33 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery | 159,73 | 95,4 | 139,14 | 139,68 | 138,50 | 99,2 | 86,7 | -21,23 |
v tom: | ||||||||
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) – z toho: | 149,08 | 107,1 | 121,85 | 122,38 | 130,14 | 106,3 | 87,3 | -18,94 |
– Transfery přijaté od EU a převody z Národního fondu **) | 134,12 | 119,3 | 93,53 | 94,06 | 115,49 | 122,8 | 86,1 | -18,63 |
– Soudní poplatky | 0,63 | 51,0 | 1,14 | 1,13 | 0,62 | 55,0 | 99,1 | -0,01 |
– Příjmy sdílené s EU | 1,01 | 65,0 | 1,56 | 1,56 | 0,72 | 46,0 | 71,3 | -0,29 |
Kapitola Operace SFA | 0,62 | 36,0 | 0,61 | 0,61 | 0,41 | 68,6 | 66,5 | -0,21 |
Kapitola Státní dluh | 6,03 | 83,8 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | x | 0,0 | -6,03 |
Kapitola VPS | 4,00 | 20,8 | 16,69 | 16,69 | 7,94 | 47,6 | 198,8 | 3,95 |
*) odvody z loterií podle zákona č. 202/1990 Sb., § 41b, odst. 1 (70 % výnosu pro SR) a § 41b, odst. 2, 3, 4 (37 % výnosu pro SR; v roce 2015 to bylo 20 % výnosu pro SR)
**) z transferů přijatých od EU jsou ve skutečnosti roku 2015 a 2016 obsaženy pouze prostředky na krytí výdajů Společné zemědělské politiky v gesci kapitoly Ministerstvo zemědělství
***) dopočet do celku
Celkem r. 2014 | Celkem r. 2015 | Celkem r. 2016 | Meziroč.přírůstek skutečnost | Meziroční index skutečnost % | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rozpočet schválený | Skut.*leden-červen | % plnění | Rozpočet schválený | Skut.** leden-červen | % plnění | Rozpočet schválený | Skut.*** leden-červen | % plnění | 2015/2014 | 2016/2015 | 2015/2014 | 2016/2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 5-2 | 8-5 | 5:2 | 8:5 | |
Daňové příjmy (vč. poj.na SZ a poj. na VZP) | 665,78 | 678,22 | 730,62 | 12,44 | 52,40 | 101,9 | 107,7 | ||||||
– Daňové příjmy | 769,54 | 389,64 | 50,6 | 790,08 | 386,32 | 48,9 | 857,53 | 421,79 | 49,2 | -3,32 | 35,47 | 99,1 | 109,2 |
– DPH | 306,70 | 156,15 | 50,9 | 321,60 | 148,61 | 46,2 | 352,60 | 157,53 | 44,7 | -7,54 | 8,92 | 95,2 | 106,0 |
– spotřební daně (vč. energ. daní) | 146,90 | 72,96 | 49,7 | 142,60 | 70,17 | 49,2 | 149,40 | 75,62 | 50,6 | -2,79 | 5,46 | 96,2 | 107,8 |
– daně z příjmů PO | 122,10 | 71,79 | 58,8 | 131,90 | 77,81 | 59,0 | 150,20 | 86,70 | 57,7 | 6,03 | 8,89 | 108,4 | 111,4 |
– daně z příjmů FO | 157,50 | 68,30 | 43,4 | 157,80 | 67,22 | 42,6 | 165,10 | 77,71 | 47,1 | -1,07 | 10,49 | 98,4 | 115,6 |
– z kapitálových výnosů | 13,30 | 7,23 | 54,3 | 13,50 | 7,49 | 55,5 | 16,20 | 7,60 | 46,9 | 0,27 | 0,10 | 103,7 | 101,4 |
– ze závislé činnosti | 137,90 | 61,85 | 44,9 | 137,90 | 62,50 | 45,3 | 145,40 | 69,19 | 47,6 | 0,64 | 6,69 | 101,0 | 110,7 |
– z přiznání | 6,30 | -0,78 | -12,4 | 6,40 | -2,77 | -43,2 | 3,50 | 0,93 | 26,5 | -1,98 | 3,69 | . | . |
– silniční daň | 5,20 | 2,57 | 49,5 | 5,40 | 2,69 | 49,8 | 5,70 | 2,79 | 48,9 | 0,12 | 0,10 | 104,6 | 103,6 |
– daň z nemovitých věcí | 9,80 | 6,65 | 67,9 | 10,10 | 7,07 | 70,0 | 10,30 | 7,23 | 70,2 | 0,41 | 0,16 | 106,2 | 102,3 |
– majetkové daně | 9,90 | 4,28 | 43,2 | 9,50 | 5,23 | 55,0 | 10,30 | 6,07 | 58,9 | 0,95 | 0,84 | 122,3 | 116,1 |
– dálniční poplatek ****) | 3,90 | 2,66 | 68,1 | 4,10 | 3,02 | 73,7 | 4,20 | 3,21 | 76,3 | 0,37 | 0,18 | 113,8 | 106,0 |
– ostatní daně a poplatky | 7,54 | 4,29 | 56,9 | 7,08 | 4,50 | 63,5 | 9,73 | 4,94 | 50,8 | 0,21 | 0,44 | 104,9 | 109,8 |
– Pojistné na SZ | 382,88 | 189,05 | 49,4 | 400,67 | 199,40 | 49,8 | 421,99 | 210,75 | 49,9 | 10,35 | 11,35 | 105,5 | 105,7 |
– Pojistné na veřej. zdrav. pojištění *****) | 87,08 | 92,50 | 98,08 | 5,42 | 5,58 | 106,2 | 106,0 |
*) v celost. daních v roce 2014 není zahrn. DPPO za obce a kraje (5,7 mld. Kč) a dále správní a místní popl. a další odvody obcím (7,3 mld. Kč), popl.za znečišť. ŽP a ost. odvody také obcím (8,7 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
**) v celost. daních v roce 2015 není zahrn. DPPO za obce a kraje (5,9 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,8 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,6 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
***) v celost. daních v roce 2016 není zahrn. DPPO za obce a kraje (6,2 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť. ŽP (2,7 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,3 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví
****) údaj skutečnosti za uvedené roky odpovídá stavu inkasa za minulý měsíc (od roku 2012 nemá MF možnost sledovat každodenní pohyb inkasa z dálničních poplatků)
*****) jde o výběr pojistného zdr.pojišťovnami od 18. dne předchozího měsíce do 17. dne běžného měsíce, nezahrnuje platbu za tzv. státní pojištěnce a nejedná se o příjem SR
2015 | 2016 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden-červen |
% plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden-červen |
% plnění | Index 2016/2015 | Rozdíl 2016-2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = 5 / 4 | 7 = 5 / 1 | 8 = 5 -1 | |
Výdaje celkem | 618,15 | 49,7 | 1 250,86 | 1 251,39 | 614,78 | 49,1 | 99,5 | -3,37 |
Běžné výdaje | 564,13 | 49,5 | 1 172,34 | 1 170,17 | 575,70 | 49,2 | 102,1 | 11,57 |
v tom: | ||||||||
Platy a podobné a související výdaje | 41,88 | 40,9 | 109,28 | 109,75 | 43,21 | 39,4 | 103,2 | 1,33 |
Neinvestiční nákupy a související výdaje – z toho: | 55,80 | 41,6 | 121,81 | 123,04 | 48,71 | 39,6 | 87,3 | -7,10 |
– Úroky a ost.finanční výdaje kap. Státní dluh *) | 29,58 | 45,9 | 52,29 | 51,89 | 23,77 | 45,8 | 80,3 | -5,81 |
– Výdaje na realizaci záruk | 0,71 | 32,1 | 1,94 | 1,94 | 0,65 | 33,7 | 92,0 | -0,06 |
Neinvestiční transfery podnikatelským subjektům | 18,84 | 50,5 | 51,70 | 51,46 | 18,06 | 35,1 | 95,9 | -0,78 |
Neinvestiční transfery neziskovým a pod.organizacím | 7,70 | 79,1 | 9,33 | 10,13 | 7,93 | 78,3 | 103,0 | 0,23 |
Neinvestiční transfery státním fondům – z toho: | 16,15 | 36,6 | 44,21 | 43,97 | 20,27 | 46,1 | 125,5 | 4,12 |
– Neinvestiční transfery SZIF | 11,70 | 33,4 | 34,05 | 33,98 | 17,19 | 50,6 | 146,9 | 5,49 |
Neinv. transfery fondům soc. a veřejného zdrav.poj. | 30,66 | 49,3 | 63,07 | 63,07 | 31,31 | 49,6 | 102,1 | 0,65 |
Neinv. transfery veřejným rozpočtům územní úrovně | 75,74 | 64,9 | 124,80 | 124,40 | 78,52 | 63,1 | 103,7 | 2,78 |
Neinv. transfery příspěvkovým a pod. organizacím | 35,72 | 64,6 | 54,94 | 57,44 | 38,81 | 67,6 | 108,6 | 3,09 |
Sociální dávky **) – v tom: | 246,04 | 48,3 | 515,83 | 510,42 | 256,12 | 50,2 | 104,1 | 10,08 |
– Důchody | 189,54 | 48,5 | 400,98 | 396,13 | 198,56 | 50,1 | 104,8 | 9,02 |
– Prostředky na podpory v nezaměstnanosti | 4,61 | 42,0 | 7,48 | 7,46 | 4,47 | 59,9 | 97,1 | -0,14 |
– Ostatní soc.dávky | 33,03 | 48,8 | 67,99 | 67,47 | 34,12 | 50,6 | 103,3 | 1,09 |
– Státní soc.podpora | 18,87 | 47,7 | 39,38 | 39,35 | 18,98 | 48,2 | 100,5 | 0,10 |
Stavební spoření | 4,42 | 85,1 | 4,90 | 4,90 | 4,14 | 84,4 | 93,5 | -0,29 |
Státní příspěvek na důchodové připojištění | 3,41 | 43,7 | 7,20 | 7,20 | 3,40 | 47,2 | 99,7 | -0,01 |
Odvody vlastních zdrojů EU do rozpočtu EU | 20,64 | 52,9 | 40,50 | 40,50 | 16,15 | 39,9 | 78,2 | -4,49 |
Ostatní běžné výdaje ***) | 7,11 | 43,4 | 24,75 | 23,88 | 9,08 | 38,0 | 127,7 | 1,97 |
Kapitálové výdaje | 54,03 | 52,2 | 78,52 | 81,22 | 39,09 | 48,1 | 72,3 | -14,94 |
v tom: | ||||||||
Investiční nákupy a související výdaje | 3,60 | 26,8 | 11,12 | 12,32 | 3,10 | 25,1 | 86,0 | -0,51 |
Investiční transfery podnikatelským subjektům | 16,39 | 90,4 | 6,59 | 7,00 | 8,64 | 123,3 | 52,7 | -7,75 |
Investiční transfery státním fondům – z toho: | 10,84 | 50,2 | 29,19 | 29,44 | 3,56 | 12,1 | 32,9 | -7,27 |
– Investiční transfery SFDI | 8,66 | 52,9 | 25,91 | 26,08 | 3,27 | 12,6 | 37,8 | -5,39 |
Investiční transfery veřej. rozpočtům územní úrovně | 13,82 | 68,6 | 4,06 | 5,81 | 16,78 | 288,6 | 121,4 | 2,95 |
Investiční transfery příspěvkovým a pod.organizacím | 7,54 | 57,7 | 9,02 | 9,52 | 4,92 | 51,7 | 65,3 | -2,62 |
Ostatní kapitálové výdaje ***) | 1,83 | 10,7 | 18,55 | 17,12 | 2,09 | 12,2 | 114,0 | 0,26 |
Saldo hospodaření SR | 22,65 | -22,6 | -70,00 | -70,00 | 40,65 | . | . | 18,00 |
*) skutečnost v roce 2015 i 2016 obsahuje celé neinvestiční výdaje kapitoly SD (téměř ze 100 % jsou to úroky a ostatní finanční výdaje)
**) pouze položka rozpočtové skladby 5410 „Sociální dávky“ (tj. bez souvisejících výdajů, které jsou z hlediska závazných ukazatelů také sociálními dávkami)
***) dopočet do celku