Pracovníci inspektorátu Středočeského a hl. m. Prahy České obchodní inspekce se v období května a června 2016 zaměřili na prodejny klenotů v internetových obchodech. Prověřovali, zda při prodeji šperků osazených vzácnými kameny nedochází ke klamání spotřebitele.
Důvodem k mimořádné kontrolní akci byl i podnět spotřebitele a dále skutečnost, že prakticky od roku 2010, kdy je prodej šperků kontrolován, jsou nedostatky zjišťovány cca v 70 % kamenných provozoven. Prodávající zákazníkům při prodeji nejčastěji tvrdí, že šperky jsou osazeny drahými kameny, ale ve skutečnosti se jedná o levné napodobeniny. Odborným posouzením pravosti 3 druhů šperků, zakoupených v internetovém obchodě www.krizomat.cz, bylo zjištěno v laboratoři Celní správy, že ani u jednoho odebraného vzorku není drahým kamenem diamant/briliant. V dalším internetovém obchodě www.lior.cz zboží nemělo deklarované vlastnosti. V současné době je vedeno s kontrolovanými subjekty správní řízení o uložení pokut.
V květnu a červnu 2016 se inspektoři České obchodní inspekce zaměřili na nákup šperků v internetových obchodech. Kontrolní akce byla zaměřena na užívání nekalých obchodních praktik při prodeji šperků osazených drahými kameny. Akce navázala na obdobné kontroly z uplynulých let, při nichž bylo prokázáno, že řada prodejců šperků nabízí jako drahé kameny jen jejich syntetické náhražky, které mají mnohem nižší hodnotu, nebo dokonce skleněné imitace drahých kamenů zcela zanedbatelné hodnoty, ovšem za prodejní cenu pravých drahokamů.
Z důvodu ověření, zda nedochází ke klamání spotřebitele, byly v internetovém obchodě www.krizomat.cz , provozovaný obchodní společností MJ VENTURES s.r.o., zakoupeny tři druhy šperků: Briliantové oko; Diamantový náramek; Korunkový prsten s diamantem. U výrobků prodávající uváděl, že výrobek je osazen briliantem/diamantem, nicméně tomuto tvrzení neodpovídala výše prodejní ceny (výrobky se nabízely k prodeji za ceny cca 200,-Kč). Posouzením v odborné laboratoři bylo následně zjištěno, že se skutečně nejedná o brilianty/diamanty. Zjištění tak nasvědčuje tomu, že prodávající porušuje zákaz používání nekalých obchodních praktik.
V dalším případě, za účelem ověření, zda nedochází ke klamání spotřebitele, byly v internetovém obchodě www.lior.cz, který je provozovaný obchodní společností Wimpex Bohemia s.r.o., zakoupeny dva druhy šperků – náušnic, kdy u jednoho prodávající uváděl, že je pozlacený, druhý pak s rhodium úpravou. Posouzením v odborné laboratoři však nebyla rhodium úprava, ani pozlacení prokázáno. Zjištění tak nasvědčuje tomu, že prodávající porušuje zákaz používání nekalých obchodních praktik.
Ze znaleckých posudků odebraných šperků vyplývá, že u obou kontrolovaných subjektů bylo prokázáno užití nekalých obchodní praktik, neboť ani jeden z odebraných vzorků neměl deklarované vlastnosti.
Vzhledem k závažnosti zjištěných skutečností čeká prodávající správní řízení.